maandag 7 september 2015

Van Knutselen tot beeldende Vorming


De eerste les van kunstzinnige oriëntatie op de Hogeschool van Leiden. We kwamen in wat wij herkende als Beeldende vorming lokaal van de middelbare school. We kregen te horen dat we alleen maar een actieve houding moesten hebben en aanwezigheid voor de eerste periode. Ik dacht dat wordt een eitje. Totdat de leeraar de algemene voorwaarden opnoemde, dat was dat wij ook nog een blog moesten bijhouden. Het werd hierna muisstil en iedereen dacht, oké dit is geen knippen en plakken uurtje meer zoals op de middelbare school.

De eerste opdracht

In de opdracht die wij kregen stond bouw een droom toren zoals het kindje droomde over de hoge Eiffeltoren en volg de handleiding strikt! 
Je kunt op de foto's zien dat wij kubussen moesten maken en die op elkaar moesten lijmen. Wij zagen dit als een race om een zo hoog mogelijke toren te maken. We zagen de andere groepjes geen kubussen maken en hun torens versieren. Hierdoor raakte wij in de war en hebben op de bovenkant een dak weten te lijmen en soort 'juffen' krulletjes aan de onderste balken. 

  Knutselen VS Beeldende Vorming

Je hoorde net al dat andere groepjes hele andere creatieve torens maakte, dit kwam omdat zij een andere opdracht hadden gekregen. Wij hadden een 'knutsel' opdracht gekregen samen met een ander groepje (onze toren was hoger). De rest van de klas had een 'Beeldende Vorming' opdracht gekregen. Zij hadden de opdracht om een zo hoog en mooie toren te maken voor het restaurant van de kleine muis uit Ratatouille. Onze opdracht werd gebruikt op scholen maar was in vergelijking met de andere creatievere opdracht veel minder leuk. Het verschil zit hem in de vrijheid van de opdracht. Onze opdracht was duidelijk en we kregen samen met het andere groepje een zelfde soort toren en de leraar kon ons alleen beoordelen op of wij de opdracht goed gevolgd hadden. De andere groepjes kregen gewoon de opdracht maak een toren met papier, zo hoog en mooi mogelijk. Hier kreeg je veel meer variatie en creatieve uitkomsten. Hierin kan de leraar beoordelen op meerdere vlakken zoals creativiteit, zorgvuldigheid en stevigheid. 

Conclusie

De conclusie is dat je met knutselen een voorbeeld volgt en daarmee een doel bereikt. Beeldende Vorming daarentegen juist je eigen oplossingen moet verzinnen en zonder voorbeeld je eigen doel gaat gebruiken. Knutselen is echt nadoen en niet zelf denken en Beeldende Vorming is zelf verzinnen en met eigen ideeën moet komen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten